Zaznacz stronę
Wdowi garb – co robić?
5 (100%) 1 vote

Choroby kręgosłupa to już nie tylko problem związany z wiekiem czy też uprawianiem ryzykownych sportów. Coraz częściej na ten rodzaj dolegliwości skarżą się osoby młode. Na pozór aktywne, ale spędzające większość czasu za biurkiem, w jednej pozycji.

Jednym z rozpoznawanych schorzeń górnego odcinka kręgosłupa jest tak zwany wdowi garb, czy inaczej bawoli garb. W przeszłości dotyczący głównie kobiet w okresie menopauzy często będących wdowami, stąd też nazwa. Obecnie problem ten dotyczy w ogromnej mierze osób młodych. Pracujących przy komputerach, trzymających nieprawidłową pozycję. Spędzających wolny czas przed smartfonami, często z nadmiernie pochyloną głową, w skulonym ułożeniu ciała i wysunięciu barków do przodu. W tej sytuacji nie pomaga również stres, trudność w radzeniu sobie z nadmiarem emocji i obowiązków. Prowadzi to do sztywności mięśni, ciągłego napięcia, co w efekcie pogłębia schorzenia kręgosłupa.

Wdowi garb to przyrost tkanki u podstawy karku, w postaci masy tłuszczowej. Stanowi problem estetyczny – objawia się charakterystycznym zaokrągleniem pleców, wysunięciem do przodu barków i głowy, niemożnością całkowitego wyprostowania się. To jednak przede wszystkim dolegliwości bólowe kręgosłupa, migreny i zawroty głowy, trudności w oddychaniu oraz obrzęk palców i rąk, mrowienie i drętwienie. Objawów tych nie wolno lekceważyć, im szybsza pomoc specjalisty, tym efektywniejsze będzie leczenie!

Wdowi garb – jak się go pozbyć?

Niekiedy przy dużym zaawansowaniu choroby i deformacji kręgosłupa konieczny jest zabieg chirurgiczny. Jest to jednak inwazyjne i ostateczne rozwiązanie, wymagające później długotrwałej rekonwalescencji. W znakomitej większości przypadków oraz we wczesnej fazie schorzenia, w zupełności wystarczą naturalne metody terapeutyczne.

  • Ćwiczenia w domu

Generalną zasadą pracy z wdowim garbem jest zwiększenie aktywności fizycznej. Nie tylko treningów zalecanych przez lekarza, ale również spacerów, rozciągania porannego czy prostych ćwiczeń ogólnorozwojowych. W ciągu dnia powinniśmy pamiętać o zaleceniach fizjoterapeuty czy też lekarza – samodzielnej korekcji postawy ciała oraz pilnowaniu zachowania prostych pleców podczas siedzenia.

Bardzo efektywnym i możliwym do wykonania w domu rozwiązaniem jest joga. Regularnie ćwiczenia nauczą nas jak rozluźniać poszczególne mięśnie i być czujnym na ich napinanie się. Pomogą utrzymać właściwą postawę ciała, przy jednoczesnym zrelaksowaniu się i poradzeniu ze stresem.

  • Odpowiednia pozycja podczas spania

Niewłaściwie rozłożony ciężar ciała w przypadku wdowiego garbu bardzo obciąża kręgosłup. Aby dać mu odpocząć, w nocy powinniśmy spać na plecach. Niektórzy z nas nieświadomie przekręcają się, już po uśnięciu. Sposobem na utrzymanie jednej pozycji w ciągu całego snu są specjalnie poduszki.

  • Rehabilitacja i fizjoterapia

Odpowiednio wyszkolone osoby mogą nam pomóc przy pomocy nowoczesnych metod fizjoterapeutycznych oraz masażu. W pierwszej kolejności praca koncentruje się na tkankach miękkich, w celu rozluźnienia ich. Dopiero potem wzmacnia się i prawidłowo ustawia barki oraz szyję. Po wizycie dostaniemy również zestaw ćwiczeń do wykonywania w domu.

Dodatkową pomocą może być gorset, czyli tak zwana orteza. To swojego rodzaju usztywniacz, który wymusi prawidłową postawę i pozycję kręgosłupa. Inną opcją są specjalne taśmy do kinesiotapingu. Zakładane przed wykwalifikowaną osobę, pozwolą kręgosłupowi odpocząć, odprężyć się i częściowo uwolnią nas od bólu, bez całkowitego unieruchamiania odcinka szyjnego. W obu przypadkach ważna jest regularność noszenia!